Wednesday, December 12, 2012

kurang baik

sumber

Hujan.

Sejak akhir-akhir ini memang selalu hujan di sebelah petang hingga ke malam. Saya memang sukakan hujan, apatah lagi hujan yang coraknya begini rupa, siang panas dan malam hujan. Terutama waktu-waktu cuti seperti ini. Nikmatnya ...

Di sepanjang perjalanan menghantar anak ke kelas tuisyen, suara Ustaz Zahazan menemani. Mengisahkan tentang kisah Nabi Nuh dalam perut ikan paus.

Cerita yang biasa kita dengar, kan. 

Tentang sifat Nabi Nuh yang sentiasa mengingati Allah, dan baginda bersolat di dalam perut ikan paus tersebut. Dan kerana sifat baiknya Allah membebaskan Nabi Nuh.

Yang menariknya tentang peringatan dari Ustaz Zahazan ialah tentang pentingnya kita membuat kebaikan, tidak kira pada manusia, haiwan dan tumbuhan. Kerana mana tahu , dengan kebaikan kita itu nanti di saat kita susah dan sempit , Allah melepaskan kita dari kesusahan dan kesempitan.

Membuat kebaikan pada manusia atau haiwan memang tidak asing. Membuat kebaikan pada tumbuhan?

Saya adalah antara manusia yang panas tangannya. Pokok atau tumbuhan yang saya tanam memang biasanya akan mati sebelum sempat 'baligh'. Di rumah saya pun togel tanpa pokok di laman. Taman hanya berada dalam hati saya, bukan di dalam atau di luar rumah. Cuma mungkin, ada pokok daun pandan dan pokok daun kari di belakang rumah, yang kental menahan sabar dan berjaya membesar dengan bahagianya.

Dan saya bukannya manusia yang giat mempertahan dan membela nasib persekitaran dan hutan . Sekadar memandang, melihat dan menikmati. Dunia saya memang sempit dan tidak berkesan mana. :(

Ah... saya perlu mencari jalan. Berfikir dan bertindak  untuk membuat kebaikan pada tumbuhan juga.  

Tapi , bagaimana ?

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 comments:

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.