Tuesday, June 23, 2009

maaf


"ok.. kelas. itu sahaja untuk hari ini. Kalau umur saya panjang kita jumpa lagi minggu depan. Kalau tak jumpa, saya minta maaf dan saya dah maafkan kamu semua..."

kadangkala bila mood agak baik, saya akan menghabiskan kelas dengan ucapan sebegitu...

"ala...cikgu, jangan cakap cam tu... tak baik"

itu jawapan yang saya akan terima , biasanya, dari pelajar...

"apa yang tak baiknya? betulla saya tak tahu, ada tak lagi umur saya ni... lepas ni pun tak tau... ntah-ntah accident ke... sakit ke..."

"alah ...cikgu, tak baik cakap camtu... macam doa je"

"bukan doa... cuma saya mengingatkan diri je.... umur panjang-panjang sangat pun sampai 200, 300 tahun buat apa, kawan2 semua dah mati, anak2 pun sama, dah tua makin kuat tak apalah, ni nak berjalan pun tak larat, menyusahkan orang je... "

bukan apa... kadang-kadang saja nak mengusik bebudak ni, biar dia dan saya sedar yang hidup ni tidak tahu apa seterusnya...

benda yang lepas memang dah tersurat... yang akan datang... wallahualam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 comments:

  1. ada maslah template...

    konon-konon nak tukar template..
    ada masalh nk post comment lak timbul

    alhamdulillah dah settle masalah ni.. harap begitulah

    ReplyDelete
  2. Salam Cikgu,
    Patutlah semalam saya tak boleh tinggal komen.
    Umur yang berkat, panjang atau pendek, yang kita pohon.

    ReplyDelete
  3. Saya suka ucapan mcm tu...ngeh3X. Buat org yg mendngar rasa bersalah dan rasa terbuat salah...ngeh3X..

    Masa tu la dia dok flashback balik, kot kalo2 ada terbuat silap atau tidak, dlm mnjalani khidupan dia..

    ReplyDelete
  4. Salam ziarah,

    Apa khabar cikgu? bagus juga cerita begitu supaya selalu ingat mati.

    Jemputlah ke blog ya. Boleh exchange link dan bertukar pendapat.

    ReplyDelete
  5. Salam Ziarah,,,

    btul jgk apa cikgu ckp tu,,kita ni lahir dgn pakej sekali...umur dah ditentukan..semoga kita beroleh rahmat dr yg maha esa..wslm

    ReplyDelete
  6. insyallah cikgu..murid2 akan sentiasa mendoakan kesejahteraan untuk cikgu amin

    ReplyDelete
  7. >Pengasas

    sangat benarlah pernyataan tuan...

    ReplyDelete
  8. >ustaz farid

    alhamdulillah ..sihat

    sejak2 ni je ingat mati lebih sikit... dulu2 tidak juga

    ReplyDelete
  9. >depu-depu & zharif

    amin...

    ReplyDelete
  10. Cikgu?

    boleh ajar anak gua Bahse Melayu dalam Bahse Inggeris nanti..

    ReplyDelete
  11. SALAM SOBAT,,trims ya,,wah,,wah bagus artikelnya nich dan memang berucap maaf,,harus ya,,,

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.