Monday, June 8, 2009

'Sisters in Islam' dihukum?


Dr Lena Larsen, Research Fellow Uni. Oslo , Norway dalam temubual bersama akhbar harian Asyarq Awsath yang diterjemah dan disiar semula dalam majalah i edisi Jun 2009 serta dalam laman terjah telah mencirikan pendakwah moden yang perlu ada sekarang.

"saya meminta para da'i yang disiapkan untuk dakwah di Barat, baik dari dunia Arab atau Islam secara umum, agar memiliki wawasan yang cukup tentang budaya bangsa lain, di samping pengetahuan mereka tentang fikih maqasid (tujuan hukum) dan kemampuan menghubungkannya dengan konteks kekinian serta mampu mengeksploitasi keajaiban-ajaiban ilmiah dalam Alquran dan Sunnah sebagai bukti kebenaran ajaran Islam. 
Yang terakhir cukup penting mengingat orang Barat lebih memuliakan akal dan ilmu pengetahuan di atas segalanya. Islam adalah agama akal dan ilmu." -dipetik dari terjah dan majalah i

Saya berpendapat Sisters in Islam agak sealiran pemikirannya dengan orang-orang Barat, jadi saya bersetuju dengan pendapat yang diutarakan oleh Dr Lo' Lo', janganlah terus mengharamkan.

Pada saya yang tidak berpihak pada mana-mana parti ini, selagi seseorang itu mengakui beliau seorang Islam, jika tersilap jalannya ajaklah secara berhikmah. 

Janganlah disisihkan dan dihukum. 

Wallahualam... saya yang tak pandai politik ni bercakap, banyak yang tak betulnya kan..


~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 comments:

  1. I sgt setuju2 dgn kata2 cikgu tu..seandainya kita x sefahaman tidak bererti kita harus menolak kesemuanya sebaliknya Islam perlu kaji dari segala sudut spt kata2 diatas islam adalah agama akal dan ilmu dan pengertiannya sgt luas tambah2 berkenaan hukum sbb itulah lahirnya berbilang mazhab krn pendapat, pengertian dan huraian yg berbeza..dan kita perlu menghormati pndpt orglain dan mengkaji kewarasannya dari sudut akal dan ilmu..tanpa ilmu akal xkan berfungsi dgn baik

    ReplyDelete
  2. salam cikgu
    terima kasih for the quotation =)
    pada saya jangan terburu2 untuk mengharamkan SIS kerana kita perlu lihat dari segenap aspek.Kalau terbetul melanggar syariat then kena consult dengan majlis fatwa
    waallahualam

    ReplyDelete
  3. zai n zharif, thnx, we're on the same boat. jazakallah..

    ReplyDelete
  4. Dear Klcitizen,

    I beg to differ on this subject of SIS. I think they should be banned because they're just using the name of Islam for their own agenda. They also used quranic verses to further their arguments but they do not take all, just in parts and this could weakened our aqidah. Try reading an article in Fudzail. For those strong in their belief, it's okay but I'm afraid for our young people who could take what SIS said and belief wholeheartedly. Wallahuallam.

    ReplyDelete
  5. SIS memang pertubuhan Islam tapi bnyk agenda nya menyimpang dengan ajaran Islam. Lihat lah pemimpin-pemimpin SIS. Melaungkan Islam tapi dalam masa yang sama tidak bertudung. Apa erti?

    Banyak pendapat ulamak mereka tentang habis-habisan. Sokong banned saja pertubuhan ini daripada menyimpang akhlak muda musi

    ReplyDelete
  6. You can certainly see your enthusiasm in the work you write.

    The sector hopes for even more passionate writers like you who aren't afraid to mention how they believe. At all times go after your heart.
    Look into my web blog cigarette prices

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.