Monday, November 28, 2011

buat benda tak baik






Kali pertama.

Kali pertama bercinta, memang best, kan. Kali pertama putus cinta pula? Memang sedih. Kali pertama berkahwin? Wah , memanglah bahagia. Tapi, kahwin ni, saya rasa, kali pertama ke,  kali ke dua ke, atau kali ke berapa pun, memanglah bahagia kut.

Entah. Tak pernah rasa lagi kahwin kali ke dua atau ketiga. Harap-harap tidaklah, kan.

Kali pertama dapat memandu kereta, wah, memang seronoknya tidak terkata. Kalau boleh hendak mengofferkan diri pada sesiapa sahaja yang perlukan driver percuma. Bila dah berbelas tahun memandu? Emm, faham-faham sajalah kan.

Dalam banyak benda tak elok yang saya buat, ada satu benda tak elok yang pertama kali saya buat dan hendak diberitahu dalam entri ini. Ada kena mengena dengan isu di sini.

Amoi, amoi, mali sini.

Saya pandang papan tanda kedai tersebut. Eh, silap orang ke, nyonya di kaunter itu?  Saya pandang lagi, tangannya melambai-lambai ke arah saya , meminta saya pergi dekat padanya di dalam kedai 'keramat' tersebut.

Ish. Mana boleh. Haram!

Benda tak elok, sudah jelas halal haramnya, takkan sebuta itu nyonya ini. Tidak nampakkah tudung di kepala saya? 

itu, kedai 'keramat' berwarna kuning  yang cuba merealisasikan impian ramai manusia

Nyonya itu melambai lagi ke arah saya. Saya ingatkan, tempat letak kereta di hadapan kedainya itu sudah direserve untuk dia. Ah, malas, buat pekak telinga dan buat bodoh sahajalah. Saya berjalan ke hadapan, cuba untuk tidak peduli.

Amoi! Amoi! Nanti lu kena saman. Ini, ambil ini...

Saya terhenti bila mendengar perkataan kena saman. Oh, ya, baru teringat, ini kawasan Majlis Bandaraya Melaka, dan tempat meletak kenderaan ini dikenakan bayaran setiap jam. Dan memang saya tidak tahu di mana hendak mendapatkan kupon tersebut.

Umpan si nyonya hampir mengena. Tangannya melambai-lambai dengan kertas kupon letak kereta pula. Ah, Persetan segala.

Kali pertama melangkah kaki memasuki kedai menjual nombor ekor dan berurusan di kaunternya.  Membeli kupon letak kereta.

harga sekeping 60 sen ya, tetapi saya sungguh 'bertuah' membayarnya dengan harga 80 sen di kaunter kedai nombor ekor

Keluar dari kedai, sepasang pasangan Melayu memandang saya dengan ekor mata jijik. 

:)

Ah, nama baik saya tercemar!!

*macam le semua orang kenal, kan, dan nasib baik tidak ada papparazzi mengambil gambar wanita bertudung membeli nombor ekor..*

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.