Tuesday, November 29, 2011

pakai sopan pun salah?

Imej diri.

Pentingkah?

Ada yang merasakan , dalaman itu lebih utama dari luaran. Jangan tertipu dengan yang di luar, mungkin dalamnya busuk berulat. Yang segak di luar tidak bermakna, dalamnya juga tampan menawan.

Tetapi, bukankah apa yang berada di dalam itu akan terpancar juga ke luar nantinya? Terutama yang difikir di minda, pasti akan tercerna juga dalam tingkah laku dan tutur kata. Pandang mata juga boleh kita beza, yang galak atau yang sopan beradab.

Jernihkan hati, insyaAllah, ikhlas itu akan terserlah tanpa perlu disingkap , pesan Dr Muhaya, ikon yang saya minati sungguh.

Bila berkumpulan dalam organisasi pula, bagaimana? Imej organisasi itu sendiri dilihat dari imej ahli-ahlinya, kan.

Ya, Allah. Kenapa awak pakai macam ni ?

Ada masa lagi 20 minit sebelum pelajar-pelajar  ini naik ke dalam kelas peperiksaan. Kertas Chemistry paper 1 SPM 2011 akan bermula lagi setengah jam. Terasa hendak pengsan memerhati pelajar harapan ini.

Syaratnya kan berpakaian sopan , cikgu. Saya kan pakai sopan lah ni.

Pelajar - pelajar lain kelihatan segak berpakaian lengkap sekolah, siap bertali leher bagai, tetapi si putera ini berpakaian baju T hitam dan berseluar sukan hitam , hendak mengambil peperiksaan sebentar lagi. Ini bukan peperiksaan pendidikan jasmani , sayang oii.

Saya sudah berpeluh.

Cikgu, relaks cikgu. Cikgu tarik nafas panjang-panjang.

Adui. 

Dia pulak yang suruh saya bertenang. Sedangkan nanti , jika dia yang ditegur Ketua Pengawas , emosinya yang akan terganggu dan saya risau sungguh jika konsentrasinya kacau bilau.

Saya teringatkan seorang bekas pengetua saya dulu, yang menampar pelajar lelaki yang tidak memakai tali leher semasa peperiksaan, akibat tidak mematuhi peraturan sekolah. Peraturan tetap peraturan selagi ia tidak melanggar sunnah dan syariat. Jika semua orang bisa saja melanggar peraturan sesuka hati, pasti kucar kacir organisasi dan huru hara.

Kenapa lah awak pilih hari ini untuk berpakaian macam ni?

Ala... saya malas nak gosok baju cikgu.

Peraturan sekolah kan sebut, berpakaian lengkap, tapi tidak disebut perlu digosok. Gosok tak penting, tapi berpakaian lengkap itu yang penting. Peraturan SPM itu bersifat umum untuk semua pelajar sekolah DAN pelajar persendirian. Sebab itu ditulis berpakaian sopan sahaja. Tau!

Dia hanya tersengih. 

gambar hiasan si putera


Jom!

*jadi driverlah pulak pepagi selasa ini  , tunggu 'tokey' tukar baju sekolah...

~cikgunormah@klcitizen~





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.