Wednesday, November 16, 2011

kahwin paksa, senyum paksa dan rela dalam paksa tetap tak best


Paksa.

Terpaksa.

Kena Paksa.

Semuanya membawa konotasi yang negatif dan tidak digemari. Tidak ada satu orang manusia pun yang suka dan rela dirinya dipaksa untuk membuat apa pun. Pasti ada terselit rasa berontak dalam diri jika kejadian paksa dan memaksa ini berlaku ke atas dirinya.

Cikgu, cikgu-cikgu semua dibenarkan balik awal hari ini.

Kami saling berpandangan .  Penyampai pesanan berdiri di muka pintu bilik guru, tersenyum lebar, bangga. Seolah kata putus, boleh balik awal atau lewat itu sebenarnya datang dari kuasa dan upayanya sebagai ketua di sekolah. Padahal, dia hanya penyampai atau messenger.

Ala... kenapa dia suruh balik awal pulak? Kerja tengah berlambak ni. Dia suruh kita balik awal pulak. Eee... stress, stress.

Situasi jadi lucu pula bagi saya. Beberapa orang guru nampak resah, kerana dipaksa balik awal, sedang kerja di atas meja belum susut lagi. Fail peribadi anak-anak murid masih bergelimpangan mohon dibereskan segera.

Mah, dia orang di belakang tu, masih tak nak balik lagi tu.

Sahabat yang selalu menjadi ahli sukarela menutup suis lampu dan alat penghawa dingin itu bersuara pada saya sambil tangannya tetap menekan alat kawalan penghawa dingin. Suis lampu di bahagaian depan bilik guru sudah mula padam. Dan cikgu-cikgu di belakang itu makin resah.

Dipaksa dan terpaksa merelakan,  bukanlah situasi yang menyeronokkan. Dalam keadaan apa pun, kan, kawan-kawan.

Walau pun dari segi kelaziman, balik awal adalah sesuatu yang sentiasa dinanti-nantikan.

Tidak mengapa.

Ada lagi dua hari untuk membereskan segala kerja yang belum beres, sebelum kita pasang sayap untuk terbang bebas :)

*Senyum paksa :]

~cikgunormah@klcitizen~




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...