Friday, July 22, 2011

kaki cukur rupanya

Mencari diri.

Zaman remaja penuh konflik. Apatah lagi dalam zaman penuh fitnah dan mehnah ini. Hambatan dunia bagi seorang remaja yang kurang kasih serta perhatian memang besar .

Akmal. Kenapa awak cukur kening ni?

Wajahnya bersih. Ada tahi lalat pemanis di dagunya yang menjadi bahan ejekan rakan-rakan di kelas. Tinggi lampai, memang tampan orangnya di mata saya.

Saya melihat keningnya di sebelah kanan. Jelas, garis sebesar 1 cm memisahkan kening itu menjadi dua bahagian.

Dia kata kalau cukur macam tu boleh nampak hantu, cikgu. Betulke cikgu?

Orang lain pula yang menjawab. Si Akmal diam. Hanya memandang rakannya itu dengan pandangan sedikit tak puas hati.

Saya pandang Akmal. Sedikit kisah sedihnya saya tahulah juga. Kerana itu rasa belas sentiasa ada padanya. Lebih pada memujuk jika sikap malasnya menguasai. Dan memang selalu juga berkeadaan begitu.

Entahlah. Saya pun tak tahu. Tapi kalau cabut semua bulu mata tu , mungkin juga.

Saya merapu.

Cikgu, cukur bulu kening tak boleh kan cikgu. Berdosa , kan.

Wah... Ada pula yang meminta fatwa dari cikgu sainsnya ini. Sengajalah tu hendak menjatuhkan hukuman berdosa pada rakannya.

Agaknyalah. Saya pun tak tau.
Ha ... Tu lah Akmal. Aku dah kata. Buat apalah engkau buat kerja bodoh ni. Daripada cukur bulu kening tu, baiklah engkau cukur bulu bawah tu. Ada juga menafaatnya. Kan... Cikgu.


Saya ketuk kepala si Yoi ni yang kuat benar suaranya, dengan white board marker .

Salam Jumaat.

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 comments:

  1. tapi kenapa dia cukur keningnya ya??

    ReplyDelete
  2. hahaha ckg, terigt la zaman2 saya dulu

    ReplyDelete
  3. janganlah Akmal ada ciri2 si Asraf yg sedang berjuang menukar namanya kini

    ReplyDelete
  4. anak2 murid berbagai ragam...jika seorg guru mempunyai hati keibuan dn sgt ikhlas mejalankan tugasnya dia pasti dapat menyelami hati anak2 muridnya..sy sendiri seorg ibu kdg2 tidak dapat menyelami hati ank2.

    ReplyDelete
  5. @IMANSHAH

    dia cukur ala-ala samseng lah kononnya

    ReplyDelete
  6. @ibuintan

    dia bukan nipiskan bulu kening, tapi cukur bentuk garis tegak, macam samseng

    ReplyDelete
  7. @nyanyisunyi

    bila dah ramai sangat, susah juga hendak menyelami perasaan diorang ni.. :(

    ReplyDelete
  8. macam-macam perihal dak zaman sekarang, rasa cam nak kembali balik zaman sekolah je hehe

    ReplyDelete
  9. Budak2 sekarang ni memang susah diramal. Ada saja yang depa buat tanpa kita sangka.

    Sabor jer lah Cikgu..

    Apalah Maknanya..

    ReplyDelete
  10. @aimannajmy

    Bila dah ditinggalkan zaman sekolah, barulah terasa indahnya zaman tersebut... Kan

    -cikgunormah-

    ReplyDelete
  11. @azieazah

    Yalah azie. Biarlah budak yg buat perangai. Jangan orang tua yang terlebih perangai, kan

    -cikgunormah-

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.