Sunday, July 31, 2011

tetaklah, tetap tak putus

Sesat barat.

Mencari KPJ Selangor. Sedar-sedar ia sudah di depan mata.

Shah Alam bukan pilihan kalau itulah pilihan yang diberi bagi saya untuk memandu. Bulatan-bulatan nya memeningkan kepala saya.

Sebenarnya bukan Shah Alam itu yang menjadi punca. Yang sebetulnya, tempat mana pun bukan soalnya kalau kita sudah biasa memandu di kawasan tersebut. Alah bisa tegal biasa.

Bila melihat dia, tidak silap lagi , seolah saya melihat diri saya. Banyak kesamaan. Itu yang ramai orang bilang. Dan saya sedar akan persamaan tersebut.

Bilik tersebut agak sempit. Muat untuk dua orang pesakit. Dan alhamdulillah, katil dia bersebelahan tingkap, jadi kesempitan bilik itu tidak terasa kerana diganti dengan luas pemandangan dari tingkap.

Sesekali bergelak. Kerana dia memang mudah tertawa. Saya pun terikut sama. Walau saya tahu, di hujung tawanya itu, beliau menahan sakit yang saya tidak boleh gambarkan dengan kata-kata.

Camana cik tahu cik sakit benda ni?

Masa merenggangkan hubungan kami. Keadaan menjarakkan kami dan banyak ceritanya saya tidak tahu. Benarlah ...
"blood is thicker than water"

Sejauh mana terpisah, pasti ia bertaut semula. Walau pada mula, agak ragu-ragu untuk berjumpa sendirian, tapi Allah memudahkan.

Memandang dia sambil bercerita, saya teringat juga rakan yang mengalami nasib hampir sama. Ketumbuhan dan kanser. Agak sinonim.

Dan saya lihat perkara yang sama. 

Kekuatan dalaman. 

Kekuatan menahan sakit dan ketidak tentuan. Mata mereka bercahaya diiringi kesedihan. Kata-kata mereka penuh optimis. Redha jelas terpancar dari air wajah. Patutlah. Mereka ini yang terpilih.

Disebelah bantal bersarung kain putih, saya lihat telekung dan tasbih serta Surah Yasin menemaninya waktu tidur. Saya tahu saat getir yang dialaminya sekarang ini, makin menguatkan hubungan dia dengan Allah. 

Cemburu. 

Sedikit.

Tidak. Saya tidak minta ujian yang serupa buat saya. Tapi saya minta Allah beri saya kekuatan dalaman seperti dia dan rakan saya itu , hadir dalam jiwa. Dan saya minta juga Allah memakbulkan doa mereka.

*Selamat berterawih dan bersahur malam ini, kawan. Ampunkan segala silap saya .

Semoga Ramadhan ini lebih manis.

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 comment:

  1. alhamdulillah syukur.. selamat berpuasa juga ya cikgu Normah.. moga ramadhan ini akan menambahkan amal dan ibadah kita.. selamat berpuasa.

    Ikhlas ~Gen2Merah~

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.