Wednesday, February 16, 2011

bersemangat

Sementara menunggu pelajar masuk kelas selepas rehat petang, saya menyambung baca buku "Blink: The Power of Thinking Without Thinking" karya Malcom Gladwell. Buku tersebut telah lama dalam simpanan saya, masih tidak sudah membacanya dan hampir terlupa tentangnya.



Malcolm Gladwell has been a staff writer with The New Yorker magazine since 1996. His 1999 profile of Ron Popeil won a National Magazine Award, and in 2005 he was named one of Time Magazine's 100 Most Influential People. He is the author of four books, "The Tipping Point: How Little Things Make a Big Difference," (2000) , "Blink: The Power of Thinking Without Thinking" (2005), and "Outliers: The Story of Success" (2008) all of which were number one New York Times bestsellers. His latest book, "What the Dog Saw" (2009) is a compilation of stories published in The New Yorker ~ sumber

"Cikgu... cikgu baca apa?" tetiba sahaja budak Farhan ini muncul.
"Eh .. tak makan ke?" tanya saya, berhenti sekejap, melihat jam. Belum lagi masa untuk kelas saya bermula.

Tiada jawapan.

"Cikgu... apa blink tu?" tanya rakan yang menemaninya masuk ke dalam makmal tanpa kebenaran saya.

Saya mengelip kedua belah mata saya, on purpose dengan harapan dia faham.

"Apa blink tu?" Farhan pulak bertanya.

Saya kelip mata semula.

"Cikgu... kenapa mata cikgu?" tanya Farhan.

Hahaha.... tak faham rupanya si Farhan.


*blink = mengelip mata  (sumber)

* rasa bersemangat semula membaca artikelnya.....

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 comments:

  1. kalau ditanya Blink 182, mungkin si Farhan tu tahu..hehe

    ReplyDelete
  2. Women always know Blink dress.

    ReplyDelete
  3. blik blik. haha. buku tu macam berat saja? (saya memang susah nak membaca buku bahasa inggeris) huk huk

    ReplyDelete
  4. @n@m@n

    sayalah pulak tak faham blink 182 tu apa... naman

    ReplyDelete
  5. @Xpuasati

    sorry... this woman doesn't know , alahai... :(

    ReplyDelete
  6. @iqbalsyarie

    taklah berat mana... bukunya kecik je iqbal ... hehehe

    pengisiannya byk berunsur kajian tentang hidup yang kdg kita tak sangka

    ReplyDelete
  7. kejap ade kejap takde...

    pengisian buku mcm ni saye suka baca..
    motivasi,psykologi,futulistik...
    tp paling tak suka novel cintan cintun..
    huhu...tertidur

    ReplyDelete
  8. cikgu minat membaca,
    anak murid entah apa-apa,

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.