Monday, August 8, 2011

bolehkah?

Isnin sudah berlalu. Menunggu Isnin yang lain pula. Macam beredar dalam bulatan. Sampai juga ke titik mula.

Hari ini bersemangat sekali. Entah. Tiada rahsia. Dan tidak tahu bagaimana semangat itu begitu hidup sekali. Bila hati bersemangat, langkah jadi ringan dan awan jadi lebih cerah. Bunyi kicau burung pun lebih jelas hinggap di cuping telinga.

Esok?

Wallahualam. Allah yang lebih tahu dan Maha tahu. Entah masih lagi bersisa hidup ini pun belum tentu. 

Dalam bulan Ramadhan ini sahaja, ramai yang dijemput Allah, kembali mengadapNya. Dan kita pun tahu kematian di bulan berkat ini memberi tanda yang baik bagi yang terpilih. Bagusnya kalau bisa membuat pilihan bagaimana mati itu ingin kita hadapi. Tetapi , itu hanya anganan. 

Teringat tentang kisah sahabat Nabi yang dinyatakan sebagai bakal ahli syurga. Namanya? Maaf. Saya tidak ingat dan malas hendak mencari. Sahabat yang lain menumpang tidur di rumah bakal ahli syurga itu untuk mengorek rahsia amalan beliau. Namun hampa. Tiada sebarang kelainan dalam amalan atau kelebihan si bakal penghuni syurga yang dapat diteladani dari mata zahir sahabat yang lain itu. Hampir sahaja tiada petua yang boleh dijadikan pedoman untuk dibawa pulang. Sebelum melangkah pergi, si bakal penghuni syurga ditanya kenapa kekasih Allah memberitakan pada yang lain tentang tuahnya nanti di syurga. Jawab bakal penghuni syurga itu, sebelum tidurnya, beliau telah memaafkan semua orang dan tiada sekelumit dengki pun di hatinya. 

Waduh....

Bagaimana itu? Membersihkan hati. Bukan mudah.

* dan masih lagi tertanya kenapa serta mengapa tindakan mereka ini menyusahkan hidup orang lain, dan bolehkah maaf itu tertulis dalam hati ini?

Semoga rahmat Allah bersama kita sentiasa...

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 comments:

  1. mengucapkan maaf senang tetapi untuk melupakan payah...semoga kita akan menjadi insan pemaaf. aina juga ceria hari ini kerana kerajaan umukan bonus malam tadi...:)

    ReplyDelete
  2. ya aina... best kan. alhamdulillah. rezeki anak-anak.

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.