Wednesday, August 17, 2011

jin di sekolah


Cikgu pernah nampak hantu?

Bercahaya matanya bila bercerita tentang hantu. Rupanya kisah hantu sentiasa dapat menyegarkan minda kita. Walau pun lesu, penat dan lapar serta haus, tetap kisah hantu membuatkan kita leka dan lupa.

Yang lain berkeliling saya. Macam pengacara rancangan kanak-kanak di TV lah pulak. Ada yang menarik kerusinya lebih dekat ke saya. Alahai, rimas pulak dibuatnya.

Ada dua pilihan. Mereka cerita atau berkata benar.

Melihat riak muka mereka, pasti cerita saya, benar atau tidak, tidak akan dipersoalkan oleh mereka. Pasti. Cikgu kan serba tahu. Bagi budak-budak sebaya inilah.

Ah, puasa-puasa ini menyelamatkan saya. Berkata benarlah Normah.

Tak, saya tak pernah nampak. 

*bersyukur dik... Tak pernah jumpa, kalau terjumpa entah macamanalah agaknya saya. Pucat lesi, itu pasti , kata dalam hati.

Kecewa. Pada air muka masing-masing. Bukankah sepatutnya cikgu setua ini punya banyak pengalaman dan cerita mistik yang boleh dikongsi? Sayang. Cikgu ini cetek ilmu kehidupan. *agaknyalah itu kata hati mereka*

Tapi, saya pernah dengar ceramah pasal jin.

Ha... Berminat semula. Bercahaya wajah masing-masing, menegakkan badan dan memasang telinga. *Jin pun jinlah cikgu, asal jangan mengajar hari ni* Ternampak kata hati mereka di air muka masing-masing. :)

Maka berceritalah saya tentang kisah jin yang makanannya ialah tulang dan asap.

Asap rokok , cikgu?

Ha... banyak asap rokok, banyaklah jin duduk menghurung awak.

Itu sebenarnya versi saya, bab jin menghurung asap rokok, Ustaz Kazim Elias tidak pula bercerita begitu.

Ok. Ok. Kita sambung pulak belajar.

Alah..... cikgu.  Saya tak sihat lah nak tulis.

Pen saya dah hilang lah.

Semalam saya tak sahur lah cikgu, penat...

Aiiii... ?#!*&?

~cikgunormah@klcitizen~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...