Friday, August 19, 2011

kau tak datang, lemah jiwaku...

Perangai manusia lebih kurang sama.

Mungkin ada yang terkurang, dan mungkin ada yang terlebih. Tetap ada kesamaan dalam kehendak dan keperluan. Sebab itulah kita dikelaskan dalam famili yang sama. Dipanggil Homo sapiens.

Menaruh suka.

Usia remaja, manis 17, adalah masa untuk menyelongkar rasa menyukai dan disukai.  Menyukai dalam diam ada kala menyiksakan. Hendak diluah, saya kira di usia sebegitu, ia sangat sukar. Kemahiran bersosial secara sihat masih di peringkat awal dan kurang teknik.

Yang seronoknya menjadi guru selain dari berkongsi suka dengan kejayaan anak murid, ialah memerhati . Berkali-kali. Setiap tahun. Kisah yang hampir-hampir saja sama. Cuma wajah, nama dan masanya saja yang berbeza.

sumber
Kenapa awak ni? Macam tak sihat?


Pagi Jumaat.

Hanya separuh sahaja bilangan murid yang hadir. Kerana itu, gerak gaya dan tingkah pelajar yang ada senang dilihat serta diperhati, beza dari hari yang biasa.

Kawan di sebelahnya memerhati air muka dia yang saya tegur. Baru terperasan agaknya. Wajah manis bertudung rakannya  itu kelihatan lesu.

Kawan dia tak datang cikgu. Tu dia tak de mood.

O, ya ke?

A..ah, si Aisar tak datang. 


Terus , ingatan saya melekat pada Aisar si janggut. Berkaca mata dan manis orangnya. Si dia yang saya tegur sudah tersipu malu. Mendengar nama Aisar, wajahnya bercahaya.

Tipikal. Bibit rasa dalam dada menyemarakkan jiwanya.

:)

*Aisar, janganlah ponteng sekolah lagi...

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...