Thursday, September 8, 2011

badan dahlah berbulu, kuku panjang pulak tu


Bila sudah sampai di usia seperti saya, soalan yang akan ditanya oleh rakan-rakan yang lama tidak bersua ialah anak dah belajar kat mana sekarang.

Bukan lagi , anak berapa?

Kecualilah, rakan itu memang sudah terpisah lama sungguh sejak belum berkahwin lagi.

Ada juga rakan-rakan yang seusia sudah punya cucu, sama ada cucu sendiri atau cucu saudara. Tetaplah cucu juga, kerana tetap anak-anak itu akan memanggil nenek saudaranya nenek atau atuk. Nak lebih glam panggil granny atau lebih asli panggil nenda.


Normah, tengah buat apa? Sibuk ke?



Ah, sudah tahu bertanya pula. Ini memang perangai orang kita. Nampak orang sedang menjemur pakaian, ditanyanya, tengah buat apa tu? jemur baju ke?

Seperti biasa, rutin biasa, termenung di meja. Termenung itu banyak faedahnya, kalau tuan-tuan nak tahu lah.

But daydreaming can be beneficial in many ways and, ironically, can actually boost productivity.  ~ Why Does Daydreaming Gets A Bad Rap? 
Termenung memberi manafaat dalam banyak cara dan ironinya, ia boleh meningkatkan produktiviti.


Ha, jangan tidak tahu. 

Tapi bukan tentang kisah termenung yang saya hendak ceritakan, sudah lari jauh dari niat sebenar .


Tak ada buat apa kak. Kenapa?

Marilah sini kejap, akak nak tunjuk gambar cucu akak.


Mestilah gambar beraya ni. Memang sekarang sedang musim menunjuk dan menampal gambar-gambar cun dan meriah beraya masing-masing di blog atau dinding-dinding jaringan sosial.

Eh, jangan salah sangka. Saya tiada masalah dengan trend ini. Kebahagiaan kita kongsikan bersama, itu kan baik.


Gambar raya ke akak? Cucu baru?


Saya bergerak segera mendekati mejanya. Angan-angan saya, terpaksa dibekukan buat sementara. Saya lihat dia menggerakkan jarinya di trackpad laptopnya, mencari folder picture.



A, ah. Gambar cucu baru. Ha, ni... ha.


Sengihnya lebar, menolak laptopnya mengadap saya supaya skrin laptop itu mengadap saya betul-betul.


Ya, Allah... pause, terkejut.... kenapa cucu akak ni berbulu-bulu? Kukunya pun panjangnya..






Getting The Hang Of It
Bukan gambar sebenar..


Serentak itu saya tergelak besar.

Kalau dah minat kucing, memang, tak boleh nak kata apalah. Reda jelah.


Ni mesti datuk dia banyak bulu ni, kak.




Ada pulak suara yang mengomen di belakang.

:)

~cikgunormah@klcitizen~







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...