Saturday, September 3, 2011

tak kira siapa, pasti terkena juga


Pagi menyusuri lebuhraya memberi tenang. Pelik?

Memandu tanpa kesesakan sebenarnya memberi ruang menyendiri dan memikir. Fikiran bergerak laju selaju kenderaan membelah angin. Tiada yang mengganggu.
Kemalangan terakhir hari Rabu ....
Melihat papan tanda elektrik di lebuh raya, tanpa sempat menghabiskan ayat, tetapi jelas dengan maksud yang tersirat. Memberi maklum serta mengingatkan bahawa kemalangan boleh terjadi pada sesiapa sahaja di lebuh raya ini, bila-bila masa sahaja dan tidak kira kenderaan apa yang dipandu pun.



For how long are you going to be busy in your  heads, in your mind thinking of your dunya, chasing the material goods. Even when we came to this jenaza, brothers, majority of us feeling guilty, thinking what time will this finish ... (01:02 s) We came to the Friday  prayers thinking when is it going to finish, when I'm going to leave it, when Yaumul Qiyamah is going to happen in Jumaat. How often do Muslims come to the Jumaah and knowing today might be the day of judgement (01:18 s)

Bukan illusi sebuah kematian itu. Kenyataan yang tidak ingin kita bicarakan.

Cuma saya sering merasa yang kematian itu lambat lagi buat saya. Alangkah tertipunya. Mendengar tazkirah pendek yang mengiringi jenazah dalam video tersebut menginsafkan sebentar. Kalau di sini, kita membaca talkin untuk mengingatkan yang hidup.

*Waktu-waktu kecemasan sebelum mula bekerja ini, dihabiskan dengan beristirehat. :) Semoga yang memandu pulang esok, semuanya selamat dalam perjalanan.

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...