Sunday, September 11, 2011

wanita dan kanak-kanak tiba berbogel


Kematian.

Sekadar statistik jika ia terpampang di dada akhbar. Kerana memang sifat kita manusia, saya terlebihlah lagi, terkesan hanya di bibir dan berbekas sebentar di hati, kemudian bekas itu kembali diisi dengan keindahan dunia di sekeliling.

So many Somali children have died in the past three months – nearly 30,000.
Terlalu ramai anak-anak Somalia telah mati dalam 3 bulan lepas - hampir 30,000

Kira-kira 10,000 sebulan. Sebenarnya payah juga membayangkan di kepala seramai manakah bilangan tersebut.

Saya membayangkan seolah 10 buah sekolah rendah di Malaysia ini yang anak-anak itu mungkin adalah anak kita atau anak-anak jiran kita atau anak-anak saudara kita, mati bergelimpangan kebuluran dan kehausan . Tragisnya sebuah kehidupan.

Ujian tersebut untuk mereka kah atau untuk kita?

Di petik dari muslimmatters.org :
United for Change: Aiding the Relief Effort for the Famine in East Africa

Droughts are a recurring problem in East Africa, but the drought of 2011 has been the driest year in 60 years. Hundreds of thousands of people have left their homes to find help. Reports say that people have walked over one-hundred miles to reach refugee camps where humanitarian aid is often located. Many have not survived these trips. Because of the long distance that people must walk to reach aid, people have traded their household items, farming equipment and remaining livestock for transportation. IRW relief worker, Hassan Liban, told Islamic Relief USA that people are arriving to the already overpopulated camps without any clothes.

Kemarau adalah masalah yang berulang di Afrika Timur, tetapi kemarau tahun 2011 ini adalah kemarau yang terburuk dalam masa 60 tahun. Beratus ribu penduduk telah meninggalkan kediaman mereka mencari bantuan. Laporan menyatakan penduduk ini telah berjalan melebihi 100 batu untuk sampai ke kem pelarian di mana bantuan kemanusiaan boleh diperolehi. Ramai yang tidak berjaya meneruskan perjalanan tersebut. Perjalanan yang terlalu jauh menyebabkan mereka terpaksa menjual barangan rumah , peralatan pertanian dan saki baki haiwan ternakan yang ada untuk pengangkutan. Seorang pekerja bantuan IRW, Hassan Liban, memberitahu Islamic Relief USA bahawa ada penduduk yang datang ke kem yang memang sudah sedia sesak itu dalam keadaan tidak berpakaian.


“Women and children are arriving into towns and camps naked – they have sold off their clothes and shoes – embarrassed and vulnerable. Children are naked and barefooted…children are dying on their way to the camps” he said. As conditions continue to worsen, the international community is preparing itself for a much higher death toll in the coming months.

"Wanita dan kanak-kanak tiba di kem pelarian dalam keadaan bogel - mereka telah menjual baju dan kasut mereka - mereka dalam keadaan malu dan sangat lemah.. kanak-kanak ada yang mati dalam perjalanan ke kem," katanya. Keadaan kemarau semakin teruk, dan komuniti antara bangsa sedang bersiap sedia kerana menjangkakan jumlah kematian yang akan meningkat dalam bulan-bulan yang akan datang ini.
Saya tidak mempersoal wajar atau tidak membantu mereka di luar sana, sedangkan ramai rakyat Malaysia di sini yang hidup pun kais pagi makan pagi, kais petang dah tak ada. 

Miskin itu sama sahaja walau di mana. Dan tugas saya dan anda yang berupaya,  untuk membantu dan yakin bahawa  bersedekah tidak pernah memiskinkan sesiapa.

Tetapi masalah kemarau dan kebuluran adalah kemiskinan yang paling menakutkan, saya kira. Kerana jika punya kudrat untuk bertani pun, bagaimana bisa mungkin terlaksana, tanpa bantuan dari Allah dalam bentuk rahmat hujan yang mencurah.

Benarlah, hujan itu rahmat.

Sekadar membaca? Dan mengeluh kasihan? Terpulang.

Allah beri kita pilihan. Jika sudi , bolehlah ke sini atau ke sini.

Selamat bergolek-golek di hari minggu.

zoriah_kenya_famine_kakuma_refugee_camp_irc_international_rescue_committee_aid_hunger_starvation_shortage_20090130_0286



*rahmat Allah sedang turun sekarang.

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...