Saturday, August 6, 2011

Banyak dah tanda dibagi...

Saya percaya lintasan hati yang pertama itu baik, tetapi lintasan yang kedua itu dari syaitan.

Bukan kata saya.

Itu kata Dr Muhaya, pakar mata terkenal kini, dalam radio Ikim yang siarannya entah Sabtu bila. Saya pun sudah tak ingat, tetapi saya ingat kata-katanya.

Saya pandang betul-betul dari belakang, cuba melihat kakinya. Tak nampak. Sambil-sambil itu mata saya juga tidak lepas melihat baju-baju blaus yang tergantung. Niat di hati mula-mula hendak bersedekah. Tapi tak jadi. Entah kenapa. Rasa tak nak beri pada yang ini.

Pasar Tani Setiawangsa. Ramai manusia. Saya antara yang meramaikannya. Peminta sedekah pun ramai juga. Adalah sesekali saya menghulur. Sebabnya, teringat ceramah Ustaz Kazim dalm video-video youtube nya yang berlambak-lambak. Tentang mati yang baik. Nak dapat mati yang baik bukannya susah kata dia. Antaranya kena rajin bersedekah.

Bila mendengar ceramah beliau tentang tanda-tanda orang yang matinya baik, ishh, semangat meluap-luap dalam diri , tetiba hendak jugalah bercita-cita mati dalam keadaan baik juga.

Antara tandanya ialah dahi si mati berpeluh. Dan juga jika mati dalam bulan Ramadhan. Sebenarnya banyak tanda yang lain. Tapi dua tanda itu buat waktu ini melekat dalam ingatan.

Saya tahu bukan saya seorang sahaja yang bercita-cita begitu. Semua orang pun. Tapi bukan semua yang akan dapat peluang yang begitu, kan.

*kalau dah dosa setinggi gunung, mungkinkah? menghantuk kepala sendiri....

Selamat beribadat rakan semua.

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 comments:

  1. Salam kak..

    Semoga segala amal jariah yg dilakukan dapat dijadikan saham di 'sana' nanti... Insya Allah

    ReplyDelete
  2. Salam ramadhan. terasa ini sangat lemah dan masih banyak ibadah yang perlu dilakukan. semoga pada ramadhan ini dapat menambah amal ibadah kepada Nya..

    ReplyDelete
  3. Nida... Ameen. Moga Allah terima segala amal baik kita :)

    ReplyDelete
  4. nik... memang kerdil sangat diri ini. moga Allah ampuni dosa kita

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.