Saturday, March 17, 2012

Petua ustaz

Menyusuri jalan ini entah kali ke berapa dalam hidup ini. Tetapi, berada bersama emak sendiri kali ini, menemaninya melihat bapa saudara yang sakit di Hospital Kelang. 

 Emak banyak tertidur dalam kereta. Sesekali berdengkur. 

Penat. Saya tahu. Bila sudah berada dalam usia sepertinya, kudrat tinggal sisa-sisa sahaja, walau kehendak hati masih kuat dalam beberapa perkara. 

Dan suasana sunyi dalam kereta memudahkan saya menumpu pada kata- kata Ustaz dalam radio Ikim waktu itu. Malangnya saya tidak sempat menangkap nama Ustaz yang berkongsi ilmunya itu. 

 Seni mengikhlaskan diri. 

Ada seni rupanya bila mana kita hendak mengikhlaskan diri. Empat semuanya kalau tidak silap saya. Tapi sayang, tidak sempat hendak mencatat, kerana sedang memandu waktu itu. 

Yang menariknya apa? 

Pertanyaan dari seorang pendengar wanita .

Mengadu bagaimana hendak mengikhlaskan hati berbakti terhadap suaminya yang curang dan punyai minat menonton bahan tidak bermoral. Hendak ditegur takut kemarahan dan sengketa timbul. 

Menarik bagi saya. Kerana kadang dalam hidup, ikhlas yang hendak kita beri bercampur baur dengan rasa marah dan tidak suka. Bukan dalam rumah tangga sahaja, malah dalam kehidupan seharian pun. Menjalani tugas sehari-hari di tempat kerja pun mungkin juga mengundang keikhlasan yang tidak ikhlas. 

Pandangan Usataz tersebut juga menarik. Kerana ia bersifat realistik dan logik. Katanya, kenal pasti bilangan tugas hakiki kita. Itu yang perlu diikhlaskan. 

Contoh, dalam hubungan dengan suami yang sebegitu, apakah tanggung jawab kita yang wajib dilaksanakan. Butirkan dan senaraikan, supaya tugasan dan tanggung jawab itu jelas perlu diikhlaskan. 

Misalnya, memasak untuk suami, membasuh baju suami, melayan kehendak suami, menjaga harta benda suami, dll, yang boleh kita pisahkan dari perkara yang kita tidak berkenan. Melaksanakan tanggung jawab tersebut, sematkanlah dalam hati ini semua dilakukan hanya kerana perintah Allah menuntut ia terlaksana sebaik mungkin dan hanya kerana Dia semata kita lakukan.


Sincere

InsyaAllah ikhlas itu akan menyusul. 

Dan dalam menegur, kata ustaz tersebut, bersolat hajatlah dahulu mohon kekuatan Allah dan agar diberi kelembutan pada insan yang hendak ditegur. 40 kali bersolat hajat katanya, supaya kehendak dan doa kita itu jelas pada diri dan mantap ia dalam benak. 

Menarik bagi saya. 

Bagi anda, bagaimana? 

Selamat bersantai semua, di hari Sabtu ini. 

 ~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. lepas nieh akak kena buat posting mengadu pasal kerja dan cara mengikhlaskan diri pula:)

    ReplyDelete
  2. Cabaran seorang isteri untuk mentaati kepada suami.

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.