Sunday, March 18, 2012

rajuk yang panjang

Keropok kat rumah banyak lagi ke?

Setiap kali balik ke Kuantan, rumah ibu mertua, itulah yang akan ditanya pada saya. Dan keropok ikan pun akan dihulur untuk dibawa balik ke Kuala Lumpur setiap kali, berplastik-plastik !

Jadi hari ini adalah hari melunasi keinginan makan keropok ikan.

Buka tingkap dapur luas-luas, buka pintu dapur luas-luas dan  pasang kipas kuat-kuat.

Hahaha ...

Asap menggoreng menjadi kepantangan. 

Dan sewaktu membuka pintu dapur, gerimis pun turun, perlahan. Ah, memang kegemaran saya. Hujan adalah nikmat. 

Bukankah semuanya nikmat, Cikgu Normah? Segalanya? Hatta, mata yang rabun ini pun bukankah ia nikmat ?

Oh yalah. Betullah wahai suara hati. Dan seperti hari semalam dan kelmarin dulu-dulu, bercakap sendirian, membenarkan dan menyalahkan, bersetuju dan tidak, memang tidak ada hentinya. 

apakah yang kau buat di situ?

Dalam berkomunikasi sendirian, mata saya tertumpu pada si dia yang sedang merajuk ini di belakang dapur saya. Bukan kepunyaan saya. Kerana saya memang bukan penggemar memelihara haiwan.  

Duduk bersendirian di situ, tidak menghiraukan gerimis yang perlahan turun.

Kenapa?

Merajukkah? Lari dari rumahkah? 

Mengendapkah?

Apa yang perlu dihendap? Kerana saya pasti, tikus bukan menjadi pilihan utama menunya seharian sekarang. Berdasar rantai di leher, pasti dia ini disayangi seseorang dan pasti si dia tidak menghidangkan tikus dalam sajiannya. Hehehe.

Saya pasti dia sedang membawa hati. 

Pasti hatinya sedang terluka. Hati yang terluka lebih dalam pedihnya jika yang melukai itu adalah insan yang paling disayangi. Semakin kasih, semakin mudah pula hati menjadi calar. Perkara yang kecil dan kadang tidak memberi sebarang makna pada situasi yang biasa pun boleh menjadi punca hati pedih dan rajuk jadi panjang.

Bukan begitu?

Dan melihat si dia yang merajuk ini lantas membawa ingatan saya pada insan-insan yang menggemari sang haiwan.

Auntie, kita ada makanan ikan .

Wah, suka bela ikan ya?

Puteri kecil mengangguk kesukaan. Menunjukkan makanan ikannya yang terletak atas almari kasut di pintu masuk rumahnya.

Mana ikannya?

Yalah, walau saya tidaklah seghairah mana hendak melihat ikan yang terkurung dalam peti kaca, melihat sinar mata si puteri kecil, membuat saya juga sedikit teruja. Tangan kecilnya memegang bungkusan makanan plastik ikan itu digerak perlahan-lahan ingin berkongsi rasa suka dan sayangnya pada ikan peliharaan ..., mungkin.

Tak ada .... , ikan kita dah mati .

Hahaha... Anak-anak memang sangat comel :)


Salam petang minggu, kengkawan.


~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 comments:

  1. salam..
    kucing ada merajuk ke?
    setahu saya orang pompuan
    suka lah bab nih :)


    www.zulkbo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, betullah tu, kucing betina pun suka merajuk gak

      Delete
  2. bkn kucing shja yg tahu merajuk..hamster sy pon merajuk kalo bg maknan yg len..huhu

    ReplyDelete
  3. Kesian kucing rajuk siapalah yang hendak pergi pujuk? :-)

    ReplyDelete
  4. ....alahai cikgu...
    berilah dia sedikit merasa keropok kuantan tu...
    pasti hilang rajuknya.....

    ReplyDelete
  5. budak budak memang pengasih.. :)

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.