Sunday, February 6, 2011

tak payahlah....cancel!


Berdua-duaan dengan emak dalam kereta memang best. Sebab emak kaki berborak, tidak seperti saya yang menurun sifat aruah ayah, lebih banyak diam mendengar. Cuma sekali sekala menyampuk dan bertanya itu ini dengan emak.

Perjalanan sejam setengah ke hospital menjadi pendek dan tak terasa, walau suasana di luar masih gelap pagi selepas subuh.

"Kaki emak camana? "

Tanya saya setelah berbagai topik dibawa berbincang hinggalah reformasi di Mesir pun emak turut memaklumkan pada saya.

"Bolehlah," jawab emak.  
"Tidaklah berdenyut seperti dulu, cuma kalau duduk tergantung lama kaki ni, lenguhlah sikit."

"Mak kena cuba berbekamlah kut."


Cadang saya, cumanya dalam kepala bilalah agaknya waktu yang sesuai untuk membawa emak nanti. 

"Ha ..ah. Cik Wati kamu ngan Paman Mi ada juga berbekam. Katanya ringan badan lepas berbekam tu."

Mak membetulkan duduknya. Nampak macam ada benda menarik hendak disambung lagi. Saya hanya memandang dari ekor mata sahaja, tapi tumpuan masih di jalan raya.

"Eh... Makcik Midah yang datang rumah emak  semalam pun ada berbekam juga...." Saya menunggu sambungan ayatnya yang tergantung.

"Dia kata dia datang bulan,.. lepas berbekam. Padahal dia tu dah putus haid dah..." 

Ha?

"Ya... dia tu kan janda..."    Emak pun janda juga, bisik hati kecil saya.
"Lepas berbekam tu, tak lama lepas tu datang haid semula. Jadi anak dara baliklah tu..."

Hahaha... saya dan emak tergelak. Tapi dalam hati saya ........., mak tak payah gi bekamlah .
Cancel.


~cikgunormah@klcitizen~




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 comments:

  1. hahaha kelakar pula..
    bimbang mak jd anak dara semula ye..

    ReplyDelete
  2. Amboiiii cemburu nampak! hahahahaha

    gaya sembang panjang, rupanya tuju ke situ topiknyerrr... hehehehe mujur tak kona keta patah balik rumah.

    ReplyDelete
  3. السلم عليكم ورحمة الله

    Tersenyum saya di akhir cerita tu..:)

    ReplyDelete
  4. salam cikgu..semuga kita dipermudahkanNya.........

    ReplyDelete
  5. Mungkin boleh cuba urutan tapak kaki atau akupuntur. (Tak pernah pulak dengar cerita orang jadi anak dara selepas urutan tapak kaki atau akupuntur. Rasanya lebih "selamat")

    ReplyDelete
  6. hahahahaha!! my bro ade buat bekam and good dia kata tapi kalau nak suruh den lah yang poie...haiyo :P

    ReplyDelete
  7. @azieazah

    bukanlah cemburu azie... cuak je

    ReplyDelete
  8. @Abd Razak

    waalaikummussalam razak

    bagus juga dapat membuat razak senyum

    ReplyDelete
  9. @ZOOL@TOD

    mungkin boleh dicuba yang itu pulak

    ReplyDelete
  10. @lizz

    ramai yang kata elok... yalah sunnah nabi, siapa yang boleh menidakkannya

    ReplyDelete
  11. hahahahaa....
    adei gelak saye baca perbualan nih...
    mmg terbaik la objektif perbualan akak....
    tak salah ape..
    try ler,mane taw bkesan..
    hehe..

    ReplyDelete
  12. Salam
    Muni teringat p berbekam di Carrefour wangsa maju dulu... hari bekam tak sakit.. esoknye sakitnye kat bekas bekam... pengalaman berbekam tu dah ada.. org tanya boleh bagi tau rasa sakitnya.

    ReplyDelete
  13. risau juga orang dah manapouse datang bulan, takut penyakit lain yang datang

    ReplyDelete
  14. salam Cikgu,

    besok saya akan promo entry ni kat blog saya, k..

    hahahaha

    http://aderberani.blogspot.com/

    ReplyDelete
  15. tak sempat tunggu...dah publish dah...
    http://aderberani.blogspot.com/2011/02/komen-kepada-tak-payahlahcancel.html

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.