Friday, December 30, 2011

siapa yang tak ada dosa?

Saya memang kagum dengan orang yang bijak bercakap di khalayak ramai dan bijak menaikkan semangat pendengar.

Kebolehan itu bukan milik semua.

Dikatakan Allahyarham Soekarno adalah seorang orator  atau pemidato hebat di zamannya. Begitu juga Hitler .

Saya kira, salah satu ciri pemimpin yang baik ialah kebolehan beliau menyampaikan misi dan visinya dengan jelas dan boleh difahami. Kekuatan untuk berkata-kata dan bertindak. Serta amanah dalam langkahnya.

Itu dua ciri bagi kita memilih pemimpin. Kuat dan amanah. Itu pun kalau kita diberi peluang dalam pemilihan kepimpinan. Itu sahaja sebenarnya menjadi dasar dalam pemilihan. 

Sebenarnya baru balik dari menghadiri taklimat tugas di sekolah bagi sesi 2012. Kerja biasa dan bukan luar biasa.

hendak menunjuk tulisan saya sebenarnya , hihihi...

Sudah beberapa minggu ini meninggalkan pen tanpa dijenguk, terasa agak kaku pula hendak menulis.  :)

Bukan hendak bercakap tentang pemimpin. Tetapi hendak menulis tentang dosa dan doa. Maklumlah , hari ini kan hari Jumaat, penghulu segala hari, yang di dalamnya ada saat dan ketika bila mana kita berdoa, akan Allah kabulkan doa tersebut.

Sedangkan permintaan si Iblis pun Allah makbulkan, inikan pula permintaan insan.

Doa ini manusia mintak kat Tuhan. Bila kita mintak kepada Allah percayalah, bila orang tu mintak betul-betul pada Allah, Allah bagi. Tak ada doa Allah tak bagilah. Ini bukan sesi, kalau nak ceramah (pasal) doa, sejam. Tak ada doa yang Allah tak bagi. 
Ajaib hidup ini dengan doa. Ajaib, ajaib. 
Tuan-tuan kalau pikir kerana doa kita tu, kalau tak entah berapa banyak lagi hidupan kita, dari satu kesusahan ke satu kesusahan yang telah kita keluar. Pada hari kita berada dalam kesusahan itu dan kita berdoa dan kita sangka macam kita tak boleh keluar. Pada hari ini kita dapati berapa banyak kesusahan telah kita rentasi dan kita pun telah melupai sebahagian besar doa yang telah kita sebut.  ~ Ustaz Asri (bermula minit 21:08)


Manusia berhubung terus dengan Tuhan. Dia mintak. Iblis mintak supaya dipanjangkan hayatnya sehingga hari kiamat, Tuhan perkenankan iblis tu. Padahal derhaka betul dia tu pun  boleh (Allah makbulkan). 
Takkan hambanya yang sembahyang , mintak,  Dia tak bagi. Tentu Dia bagi. 
Cuma, bila Allah memperkenankan sesuatu hajat, Dia memperkenankan dalam berbagai rupa. Manusia kadang-kadang dia mintak - saya selalu sebut - kadang-kadang dia mintak wang, sebenarnya dia bukan nak wang, dia nak kebahagiaan. Tapi dia sangka dengan ada wang, ada kebahagiaan. Allah kadang-kadang tak bagi wang sebanyak yang diharap, tetapi Allah bagi kebahagiaan pada dia. Tapi dia dok sangka, yang aku mintak tu tak sampai-sampai lagi. Tak... Tak, sebab sebahagian besar hayat kau telah kau kecapi nikmat itu. ~ Ustaz Asri  (bermula minit 26:00)

Mendengar kata-kata Ustaz ini sejuk hati mendengarnya. Terutama bab taubat. Alahai. Sungguh. Terasa sungguh rahmat Allah itu begitu luas dan bermakna.

Kalau ada masa, terbuka hati, dengarlah. InsyaAllah , Allah mudahkan kita untuk mendengar.

Salam petang Jumaat semua. 

*jangan sekadar lihat orang yang berkata, tapi ambil kebenaran dari katanya :) 

~cikgunormah@klcitizen~





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 comments:

  1. banyak berkata-kata, takut banyak pulak dosa..

    ReplyDelete
  2. Kadang berdiam diri juga pun boleh membawa dosa... :) yang penting bijak bertindak ...

    ReplyDelete
  3. Kalau kita rajin berdoa pasti Dia tak segan untuk memberi.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas tazkirah ringkas ni cikgu... benarkan, kdg kala kite mintak wang tp sbnrnye kite inginkan kebahagiaan...cume kite shj yg x sedar ;)

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.