Friday, December 2, 2011

bila bersendiri, jiwaku pun mati

Fikiran.

Ia senang sahaja berubah, sekejap positif dan sebentar lagi ia akan jadi negatif. Dan negatif itu sering mendominasi. 

Fikiran ini akan menguasai emosi, lantas tindakan akan terhasil. Kalau positif dalam fikiran, maka positiflah tindakan. Bukan mudah menjadikan positif sebagai mainstream dalam fikiran sendiri. Kerana setiap kita sendiri pun sering berperang dalam dalaman diri. 

Mudah sebenarnya mengubah hidup ini, hanya mengubah cara fikir. Itu yang saya sering dengar. Tapi mudahkah mengubah cara fikir?

Sakit kepala dari semalam tak baik-baik.

Saya pandang wajah tua ibu mertua saya ini. Waktu mudanya , memang jelita. Ah, siapalah yang tidak cantik masa mudanya? Masa kudrat penuh dan tenaga mencurah, kan.

Nak Normah bawa ke klinik?

Dia geleng kepala.

Dan saya duduk di situ. Mengajaknya berbual, perkara tidak penting pun. Kemudian mengajaknya keluar dari bilik. Alhamdulillah, rumah yang penuh berkat itu, kerap dihiasi tawa dan tangisan cucu tuan rumah. Dan petang itu, cucu-cucunya ada menceria suasana, dan emak mertua saya kelihatan gembira dikelilingi cicit-cicitnya.

Camana sakit kepala emak?

Bila sudah lewat petang, sebelum beredar balik, saya tanya soalan tersebut pada ibu mertua. 

Ha... dah kurang sikit.

Saya tahu. Kerana sepanjang waktu itu saya perhati, dia banyak tersenyum dan bergelak tawa. Emosinya lebih ceria, kerana fikirannya dipenuhi unsur positif. 

Positif fikiran, positiflah tindakan.

Tapi , esok, lusa?

Bila dia duduk  bersendirian lagi nanti ...?

:(

Salam Jumaat, rakan-rakan semua. Semoga anda tidak bersendirian hari ini. :)

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.