Wednesday, August 25, 2010

duit saya tak laku

Selasa berbuka dengan harith sahaja di rumah. Suami berbuka di luar atas urusan kerja. Jadi, melangkahlah saya ke bazar ramadan berdekatan rumah.

Waktu di jam tangan menunjukkan pukul 530 petang. Asap memenuhi laluan pejalan kaki di ruangan tengah. Asap dari gerai-gerai bersebelahan di kiri kanan melekat di baju. Banyak betul menu bakar membakar ini, berjenis2 ikan yang dibakar, termasuk juga ayam percik pelbagai resepi.

Saya tertarik dengan gulai kawah. Ada yang digulai bersama rebung, ada juga dari umbut batang pisang (?), nampak menarik sekali. Siap kawahnya diletak di depan meja jualan bertujuan menarik pelanggan. Saya pandang bunting memberitahu harga jualan RM5.

"Kak... kalau nak beli separuh, RM2.50 bole?" tanya saya. Memikir yang makan nanti hanya saya seorang, sebab harith tidak gemar.

Kakak penjual yang nampak sungguh penat di air mukanya, agaknya kurang rehat, memandang saya.

"Tak, saya jual sebungkus penuh, RM5."  Sambil itu saya lihat beliau menyenduk 3 kali ke dalam bungkusan plastik untuk diikat atas permintaan pelanggan yang bersebelahan saya.

Mmmm......... tidak mengapa, pujuk hati saya. Nanti ke depan pula, mana tahu ada penjual yang boleh menjual separuh.

Berjalan jauh juga, terjumpa dengan gulai kawah juga, tetapi versi kelantan, katanya.

"Kak, boleh beli separuh? RM2.50?" tanya saya setelah melihat tanda harganya.
"Tak... saya jual penuh, RM5.00..." balas kakak tersebut yang sedang sibuk melayan pelanggan yang lain.

mmm...... susah juga ya. Ada duit pun orang tak nak,  duit saya tak laku rupanya.

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 comments:

  1. pastinya peniaga jenis instant untuk bulan ramadan aje kot..kes nak untung besar huhu

    ReplyDelete
  2. salah tu cikgu..bukan x laku..x cukup hehe

    ReplyDelete
  3. salam cikgu,
    dulu pernah juga perkara yang sama terjadi kat saya di bazar ramadhan bila nak beli sambal petai RM1. Toke gerai kata tak dapat dik. So, saya minta RM2 dan orang tuh, bungkuskan 2 senduk sambal petai. Masa tu terpikir jugak saya kenapa pulak RM1 untuk satu senduk tak dapat ya. Nampaknya duit RM1 saya pun tak laku la cikgu

    ReplyDelete
  4. Salam cikgu..

    Menolak rezeki tu, bukan duit cikgu tak laku..

    ReplyDelete
  5. @etomyam

    ya, nak untung besar lah tu
    duit kecik2 taknak, kan.

    ReplyDelete
  6. @ozzy

    betul lah tu...
    tak cukup lagi rm2.50 kan

    ReplyDelete
  7. @Abd Razak

    betul razak... menolak rezeki lah diorang tu

    ReplyDelete
  8. masa tengah laku memang tak jual separuh.. cuba tengok kalau tak laku laku.. mesti boleh beli separuh.. mungkin beli sehinggit pun boleh.

    ReplyDelete
  9. ada harga minimum kan cekgu.........

    ReplyDelete
  10. Hahahahaha....
    Time Ramadhan ni siapa yang tak berduit tak laku.
    Letak jer apa-apa kat pasar ramadhan tu pasti habis. Sedap belum tentu.

    ReplyDelete
  11. Sombong sungguh peniaga itu... Tamak...!

    ReplyDelete
  12. Salam Normah

    Sekarang ni ramai juga yang berniaga yang hanya nak untung di dunia je.. itu yang jadi macam tu.

    ReplyDelete
  13. @azieazah

    entahlah azie.. agaknya memang dah bersyarat kut

    ReplyDelete
  14. @Zezebel

    yalah zezebel...
    sedap belum tentu lagi

    ReplyDelete
  15. @al-mankaraqi

    mungkinlah kut
    itu harga minimumnya

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.